تفاوت کاوا و کیلووات در موتور برق

دسته بندی ها: مقالات دسته بندی نشده

زمانی که برای خرید موتور برق یا دیزل ژنراتور به سراغ فروشگاه های اینترنتی می روید، با یک سوال مهم روبرو خواهید شد. توان خروجی برخی موتور برق ها با واحد کاوا بیان شده است و برخی دیگر با واحد کیلووات. در این بخش قصد داریم تا شما رو با تفاوت این دو واحد آشنا کنیم پس با مجله اینترنتی تکسان صنعت همراه باشید.

تفاوت کاوا و کیلووات به زبان ساده

اگر قصد داریم بدون هیچ معطل و به زبان ساده تفاوت این دو واحد رو بدونید باید بگم که به طور معمول توان بر حسب کیلووات حدود 20 درصد کمتر است از توان بر حسب کاوا که به طور مثال در یک موتور برق 1 کاوا، توان خروجی برابر است با 0.8 کیلووات یا همان 800 وات. همچنین برای یک موتور بزرگ تر مثل 5 کاوا، توان خروجی بر حسب وات برابر است با 4 کیلووات که برای محاسبه این عدد کافی است توان بر حسب کاوا را در عدد 0.8 ضرب نمایید و بلعکس برای تبدیل کیلووات به کاوا کافی است توان بر حسب کیلووات را در عدد 1.25 ضرب نمایید.

اگر علاقه دارید دقیق تر با تفاوت این دو واحد آشنا بشین کافیه در ادامه با تکسان صنعت همراه باشید.

توان الکتریکی

توان الکتریکی، آهنگ مصرف یا تولید انرژی الکتریکی را مشخص می کند. برای مثال یک لامپ 100 وات در هر لحظه انرژی الکتریکی بیشتری نسبت به لامپ 20 وات مصرف می کند. همچنین یک موتور برق 5 کیلووات می تواند انرژی الکتریکی بیشتری نسبت به موتور برق 3 کیلووات تولید نماید.

توان الکتریکی به زبان ساده از حاصل ضرب ولتاژ در جریان بدست می آید و واحد آن وات است که با حرف W نمایش داده می شود. برای مثال یک لامپ رشته ای 100 وات که با برق شهر کار می کند، در هر لحظه 0.45 آمپر جریان الکتریکی از آن عبور می کند و در نتیجه از حاصل ضرب ولتاژ آن یعنی 220 ولت برق شهر در جریان آن یعنی 0.45 آمپر، توان 100 وات بدست می آید.

گاهی اوقات به دلیل بزرگ بودن اعداد توان، مقدار توان الکتریکی را تقسیم بر 1000 می کنند تا عدد کوچکتری به دست بیاید که به آن کیلووات با نماد KW می گویند.

برای مثال یک موتور برق 5000 وات را برای سادگی 5 کیلووات یا 5KW می گویند.

کاوا در مقابل کیلووات

اگر بخوایم خیلی ساده توضیح بدیم در سیستم برق جریان متناوب مانند برق شهر یا خروجی موتور برق، توان الکتریکی از حاصل ضرب ولتاژ در جریان بدست می آید. واحد ولتاژ، ولت است و واحد جریان الکتریکی، آمپر است. بنابر این واحد توان الکتریکی را می توان ولت آمپر نیز بیان کرد. به طور معمول این واحد به اختصار VA نوشته می شود که اگر مقدار آن را تقسیم بر 1000 کنیم، واحد به صورت کیلو ولت آمپر در می آید و به اختصار KVA نوشته می شود که این حروف اختصاری برای سادگی کاوا خوانده می شود.

بسیاری از تجهیزات مصرف کننده انرژی الکتریکی مانند موتور و یا تولید کننده انرژی الکتریکی مانند موتور برق، توان مصرفی یا تولیدی آن ها بر حسب کاوا بیان می شود.

به طور مثال یک موتور برق 5KVA را در نظر بگیرید. این موتور برق قادر به تولید حداکثر توان 5 کاوا است. اما همه این توان حقیقی نبوده و قسمتی از توان که به صورت حقیقی و واقعی در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد، با واحد کیلووات KW بیان می شود. به طور معمول در موتور برق های با کیفیت، نسبت این دو توان 0.8 است و با ضرب عدد 0.8 در توان با واحد کاوا، عدد 4 کیلووات بدست می آید. این 4 کیلووات همان توان حقیقی یا به اصطلاح توان واقعی خروجی است.

در مصرف کننده های الکتریکی مانند موتور نیز گاهی اوقات توان به صورت کاوا بیان می شود. برای مثال یک موتور 5 کاوا را در نظر بگیرید. این موتور معادل 5 کاوا انرژی الکتریکی مصرف می کند و نیازمند یک ژنراتور 5 کاوا است اما مقدار توان حقیقی آن از این مقدار کمتر است.

مقایسه توان کلی بر حسب کاوا و توان حقیقی بر حسب کیلووات با یک لیوان دلستر

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید اختلاف بین توان کل یا ظاهری و توان حقیقی عددی است که به آن توان غیر حقیقی یا راکتیور گفته می شود و مشابه مقدار کف در یک لیوان دلستر است.

حداکثر توان خروجی موتور برق

در مشخصات هر موتور برق، حداکثر توان خروجی بر حسب کاوا یا کیلووات درج شده است که باید این میزان را متناسب با وسایل الکتریکی مورد نظر خودمان انتخاب کنیم. همانطور که در بخش قبلی نیز گفته شد، توان بیشتر وسایل الکتریکی ساده مانند لامپ، تلویزیون، یخچال و … بر حسب کیلووات بیان می شود اما توان الکتریکی برخی تجهیزات صنعتی مانند موتورها بر حسب کاوا اعلام می شود.

توصیه می شود حداکثر توان خروجی موتور برق را دست بالاتر از مصرف خود انتخاب نمایید تا خیالتان از عملکرد درست تجهیزات راحت باشد. ناگفته نماند، توان موتور برق ها در اصل حداکثر توان خروجی است و وسایل الکترکی هر میزان که بخواهند از موتور برق انرژی الکتریکی دریافت می کنند. برای مثال شما می توانید به راحتی یک لامپ 100 وات را به موتور برق 5 کیلووات متصل نمایید.

0